5 Asas Grafik:
11. Mudah
Bagi asas grafik ini, setiap
gambar perlu memfokuskan kepada satu saja objek, benda atau sebagainya.
Contohnya, gambar pemandangan.
22. Keseimbangan
Gambar yang diambil mestilah
mempunyai keseimbangan, iaitu dari aspek ruang kiri kanan dan atas bawah.
Selain itu, memerlukan ukuran.
33. Warna
Pemilihan warna yang menarik
diperlukan bagi mewujudkan kesan emosi dan sebagainya kepada audiens yang
melihat.
44. Teks
Setiap gambar yang dipilih perlu
mempunyai slogan atau tema yang bersesuaian dengan gambar yang dipaparkan. Teks
tersebut mestilah berfungsi untuk menyampaikan maklumat kepada pelanggan dan
setiap perkataan teks itu tersusun.
1.
5 Kesesuaian
Pemilihan gambar mestilah
bersesuaian dengan iklan yang ditujukan. Sebagai contoh, dalam iklan kosmetik
perlu memounyai latar belakang yang menunjukkan ciri-ciri.
No comments:
Post a Comment